Indretning af venteværelse
Venteværelset er manges opholdsrum på samme tid.
Derfor skal indretningen kunne skabe ro, fjerne fornemmelsen af spildtid og få besøgende til at nyde ventetiden i jeres venteværelse.



Hvad betyder indretningen af venteværelset for dine kunder?
Afhængig af jeres kundegruppe kan der være forskellige emner, jeres kunder har fokus på i venteværelset. Behandler I patienter, kan dette betyde fokus på fysiske krav i indretningen. Den gode siddekomfort, god plads samt en behagelig og nem ventetid. Læs mere om klinikindretning her >
De fleste har også brug for mulighed for afstand til andre, for at bibeholde privatsfæren og forblive komfortable i venteværelset.

Stole til venteværelset
Indret med stolerække
Venteværelser udnytter ofte pladsen godt ved at indrette med stole langs vægge. Sammen med sofaer, stole ved fx runde borde og blødere lænestole, giver dette en god kombi af, hvad kunderne kan have brug for.
Nogle har brug for meget privatliv, andre kommer flere sammen og nogle skal vente længere.
Indretter I jer med en god kombination, får I et venteværelse, der tilgodeser alle.
Det rette udsyn
Venteværelset skal give overblik
De ventede sidder klar i venteværelset og I kalder dem ind efter tur. Derfor er det vigtigt, at I har udsyn til hele lokalet. Tiden er vigtig, og ved at have visuelt overblik over de ventede i venteværelset, undgår I unødigt tidsforbrug, da I fx hurtigt kan registrere om alle har hørt, vis navn blev råbt op. Bruger I skærme med lyd, til at informere jeres ventede om, vis tur det er, skal venteværelsets indretning også tage hensyn til, at skærmen er synlig og informativ fra alle siddepladser.
Undgå dette i jeres indretning pga. dårligt udsyn:
-
Høje rumdelere, så I ikke har udsyn til alle
-
Siddepladser med ryg til indgangen

"Et venteværelse er jo et førstehånds-indtryk rigtig mange gange om dagen!"
"Når vi kommer ud til et venteværelse, giver det ofte nogle gode AHA-oplevelser! For vi ser venteværelset for 1.gang, ligesom rigtig mange besøgende hver dag. Lige der, er der god viden til den rette indretning."
indretninger
i branchen
kopper kaffe
gode produkter at indrette venteværelse med

Borde giver mulighed for samtaler og fleksibilitet til at bruge laptop eller nyde en kaffe.

Natur, citater eller jeres logo. Giv stemning til de besøgende, og gør lydmiljøet optimalt.

Stole fra samme serie, som har flere mulige udtryk, giver en flot indretning med ensartethed.

Udsmyk med vægpaneler samtidig med, at lyden forbedres i venteværelset.

Mange ønsker tryghedsskabende indretning i venteværelser
"Hvordan får vi de ventede til at få en god oplevelse i venteværelset?"
Måske venter jeres besøgende på tandlægen, sygeplejersken, samtalen eller den gode nyhed. Uanset, er det rart at kunne tilbyde sine ventende en tryghed i venteværelset. Det har aldrig gjort noget dårligt at have en god, tryg og hyggelig indretning.
Opdeling af siddemuligheder gør, at jeres kunder kan vælge, hvad der passer dem bedst. Jeres kunder er forskellige, så hvis der både er sofaer, stole og borde, matcher det lettere deres behov for en tryg ventetid i venteværelset.
Skab et velindrettet venteværelse
Opbyg en indretning, der er rar at vente i
Når jeres ventende træder ind i venteværelset, kan det være et stort plus, at indtrykket hurtigt er positivt og nemt at navigere i.
Den atmosfære, folk skal vente i, kan I nemt indrette, så det skaber en behagelig og rolig ventetid i venteværelset.
Omgivelserne på vægge, lofter og gulve, kan skabe den tryghed og ro, som I ønsker jeres ventede skal tage med sig.

Fleksibilitet
Magasiner eller informationer der kan hjælpe jeres ventende. Indret jer derfor med fleksible møbler, så I kan ændre indhold og udseende efter behov.

Inddel i zoner
Er der et hjørne til børn og forældre? Inddeling af siddepladser og zoner kan visualiseres via møbler, farver på væggene og fx planter.
Det kan give en vigtig ro for de ventede, at lokalet er inddelt, så de undgår at møde et stort, åbent lokale.

Visuelle historier på væggene
Fotos fra lokalområdet, naturen eller omhandlende jeres faglighed kan give jeres ventende en forståelse af jer, eller give et tilhørsforhold til jeres virksomhed.