Skip to main content

Vi indretter kontorer, klinikker, receptioner, lounges og kantiner - altid med fokus på akustik!

viden om lyd

Hvordan forbedrer man akustik?

Guide til god og forbedret akustik

7 råd om lyd i erhvervslokaler

Har I dårlig akustik? Udfordringer med lyden i jeres lokaler? Få her indblik i, hvilke 7 emner, I kan gennemgå for at forbedre akustikken allerede i dag. 

> Viden om arbejdsmiljø

Jysk Indretning

Vi vejleder i indretning til erhverv med fokus på god akustik. Lær os at kende >

1. Kend rækkefølgen for bedre akustik

Loftpaneler i hvid med akustik funktion

1. Lofter

I skal starte med lofterne. Kig op, hvad er jeres lofter lavet af? For at starte en god forbedring af jeres akustik og lyd, er lofterne det første i rækkefølgen. Det er ofte en simpel udfordring, da lofter ikke behøver at være et større designvalg.

Simple, minimalistiske løsninger forbedrer akustikken, som hvide paneler, indfarvede akustikløsninger og matchende felter opdelt efter lokalets arkitektur.

Vægpaneler i med lameller og hvide akustikpaneler

2. Vægge

Vægge er ofte udnyttet med reoler, motiver og rammer. Indtænker man god akustik fra starten, kan jeres vægge være med til at forbedre akustikken markant. I kan bruge hele væggen som akustikelement, hvis akustikken er meget udfordret. Det kan fx være ved at opsætte akustikpaneler på hele væggen i valgfri vægfarve. Akustikbilleder, der fremviser jeres faglighed, logo eller naturen er også en god mulighed for forbedret akustik, da det også giver indretningen et løft.

Mødebord med sorte stole i lys grønt lokale

3. Indeni lokalet

Det 3. i rækkefølgen er møbler i jeres lokaler. Forestil dig et tomt lokale, hvor der fra start er indtænkt god akustik på lofter og vægge. Så er der langt større frihed til at indrette med møbler, der matcher jeres virksomhed.

Der findes fede, brugbare akustikløsninger integreret i møbler. Skærmvægge ved og på skriveborde er et godt valg til de større kontorlokaler, eller de dekorative akustikgardiner, der nemt opdeler lokaler i zoner.

Generelt virker møbler med tekstiler og akustik-absorbenter godt. Når de bløde materialer indføres i jeres indretning forbedrer I akustikken automatisk.

Grønne runde tæpper på beton gulv

4. Gulve

Gulve er 4.led i rækkefølgen, når akustikken skal forbedres, for møbler og elementer skaber lyd i mødet med gulvet. Forestil dig alle de stoleben i kantinen, der rykkes frem og tilbage, kontorstole der ruller, og sko der vandrer mod kaffemaskinen.

Den akustik som gulve medvirker til, kan omdanne lyd til den støj, som dræner medarbejdere for overskud og energi.

2. Find frem til lydens ejermand

Forbedr akustikken med det rette kendskab til lydens oprindelse

Når der er styr på efterklangstiden i lokalet, er der grobund for den optimale akustik. For har I optimeret på lofter, vægge og gulve er jeres efterklangstid højst sandsynlig god. Herfra kommer lyde, der bliver til støj pga. adfærden.

En god sætning at kende til er: ”Indram det/den som larmer”. Så er det Bente eller printeren, der skaber mest forstyrrende lyd? Når I kender svaret, kan I forbedre jeres akustik på bedste måde.

Lydmåling i lokale med dårlig akustik

3. En lydmåling kan forbedre på akustikken  

I større lokaler kan det være svært at identificere, hvilke lyder, der skaber flest forstyrrelser. Ønsker I et helt præcist referencepunkt på jeres akustik udfordringer, kan en lydmåling være jeres løsning.

Mange gætter og har subjektive meninger om, hvad der skyldes larm i deres lokaler, så en lydrapport giver akustikken lov til at blive forbedret på den rette måde. I en lydrapport får I kendskab til bl.a. efterklangstiden, så I har reelle data at forbedre akustikken udfra.

4. Kend de tekniske aspekter

Lær om akustik og forbedr lettere jeres lokaler

Lydmåling med teknisk apparat
  • Efterklangstid: Den tid det tager for lyden at falde med 60 dB, efter lydkilden er slukket
  • Frekvensspektret: Hvordan er lydene fordelt over frekvensspektret (bas, mellemtoner, diskant)

  • Lydbølgernes absorption og refleksion: Flader i lokaler enten absorberer eller reflekterer lyd

  • Absorptionskoefficient: 0 = fuld refleksion. 1 = fuld absorption

  • Baggrundsstøj: Måles i dB(A), hvor fx anbefaling i kontor = under 35 dB(A)

5. Forstå, hvor dårlig akustik opstår, så den nemt forbedres

Kender I til disse punkter, kan I nemt gennemgå dem ud fra informationer om jeres virksomhed. Nu ved I, at lofter er bedst at kigge ind i som det første + I kender til, hvor dårlig akustik opstår. Er der nogle af disse ting, der krydser hinanden og let forbedres?

  • Hårde materialer der reflekterer og ikke absorberer
  • Minimalistisk indretning uden bløde materialer
  • Meget aktivitet fra mange mennesker samtidig
  • Åbne rum uden opdeling

6. Flyt lyden for at forbedre mest muligt

Selve indretningen af jeres lokaler, kan også ændre på lyd, akustik og støj. Måske er I ikke indrettet optimal ud fra måden alle medarbejdere arbejder sammen på? Taler man ofte hen over hovedet på andre, i stedet for at gå hen til vedkommende? Tales der i telefon gående gemmen lokalet?

Ved at flytte rundt på lydkilder (mennesker, kaffemaskine, printer osv.) kan jeres akustik forbedres, da I optimerer og flytter lyden til dens rette og optimale placering.

Forbedring af akustik kan nemlig både foregå i lokaler og adfærd. Når lokaler er optimalt indrettet med akustik som første prioritet, kan lyd stadig være en udfordring. Så jeres fokus i forbedring af akustik er også i adfærd og kommunikation, hvor I nemt kommer langt med få regler og omrokeringer i indretningen.


infoboks

Efterklangstid

Efterklangstid er et centralt begreb inden for akustik og beskriver, hvor lang tid det tager for lyden i et rum at falde med 60 dB, efter lydkilden er slukket. Den måles i sekunder og afhænger af rummets materialer, form og størrelse.

I lokaler med lang efterklangstid bliver lyden hængende i luften – den kastes frem og tilbage mellem hårde overflader og skaber en rungende, utydelig lydoplevelse. Det gør det svært at opfatte tale tydeligt og øger ofte den generelle støjbelastning.

I lokaler med kort efterklangstid absorberes lyden hurtigere. Det giver en mere kontrolleret akustik, hvor tale og detaljer fremstår klart – ideelt til mødelokaler, kontorer og andre arbejdsmiljøer, hvor god lydforståelse er vigtig.

7. Forbedr akustikken,
hvis det altså er jeres udfordring?

Kend forskel på akustik og lyd

Lyd: det, vi hører i øret

Lyd er vibrationer i luften, som bevæger sig i bølger og bliver opfanget af vores ører (eller måleudstyr). Lyd kan beskrives ud fra tekniske egenskaber som:

  • Frekvens (tonehøjde, måles i hertz – Hz)
  • Styrke (måles i decibel – dB)
  • Varighed og retning
  • Kilde (fx stemmer, maskiner, musik)

Akustik: lydens ageren i lokalet

Akustik handler om lydens adfærd i et fysisk lokale. God akustik handler om at styre den lyd, der allerede er der, så den ikke forstyrrer. Det dækker bl.a. over:

  • Hvordan lyd reflekteres og absorberes
  • Hvor længe lyden bliver hængende i lokalet
  • Hvor (u)behageligt et lokale lyder
  • Hvor let det er at forstå tale