Hvordan forbedrer man akustik?
Guide til god og forbedret akustik
7 råd om lyd i erhvervslokaler
Har I dårlig akustik? Udfordringer med lyden i jeres lokaler? Få her indblik i, hvilke 7 emner, I kan gennemgå for at forbedre akustikken allerede i dag.
> Viden om arbejdsmiljø
Vi vejleder i indretning til erhverv med fokus på god akustik. Lær os at kende >
1. Kend rækkefølgen for bedre akustik
1. Lofter
I skal starte med lofterne. Kig op, hvad er jeres lofter lavet af? For at starte en god forbedring af jeres akustik og lyd, er lofterne det første i rækkefølgen. Det er ofte en simpel udfordring, da lofter ikke behøver at være et større designvalg.
Simple, minimalistiske løsninger forbedrer akustikken, som hvide paneler, indfarvede akustikløsninger og matchende felter opdelt efter lokalets arkitektur.
2. Vægge
Vægge er ofte udnyttet med reoler, motiver og rammer. Indtænker man god akustik fra starten, kan jeres vægge være med til at forbedre akustikken markant. I kan bruge hele væggen som akustikelement, hvis akustikken er meget udfordret. Det kan fx være ved at opsætte akustikpaneler på hele væggen i valgfri vægfarve. Akustikbilleder, der fremviser jeres faglighed, logo eller naturen er også en god mulighed for forbedret akustik, da det også giver indretningen et løft.
3. Indeni lokalet
Det 3. i rækkefølgen er møbler i jeres lokaler. Forestil dig et tomt lokale, hvor der fra start er indtænkt god akustik på lofter og vægge. Så er der langt større frihed til at indrette med møbler, der matcher jeres virksomhed.
Der findes fede, brugbare akustikløsninger integreret i møbler. Skærmvægge ved og på skriveborde er et godt valg til de større kontorlokaler, eller de dekorative akustikgardiner, der nemt opdeler lokaler i zoner.
Generelt virker møbler med tekstiler og akustik-absorbenter godt. Når de bløde materialer indføres i jeres indretning forbedrer I akustikken automatisk.
4. Gulve
Gulve er 4.led i rækkefølgen, når akustikken skal forbedres, for møbler og elementer skaber lyd i mødet med gulvet. Forestil dig alle de stoleben i kantinen, der rykkes frem og tilbage, kontorstole der ruller, og sko der vandrer mod kaffemaskinen.
Den akustik som gulve medvirker til, kan omdanne lyd til den støj, som dræner medarbejdere for overskud og energi.
2. Find frem til lydens ejermand
Forbedr akustikken med det rette kendskab til lydens oprindelse
Når der er styr på efterklangstiden i lokalet, er der grobund for den optimale akustik. For har I optimeret på lofter, vægge og gulve er jeres efterklangstid højst sandsynlig god. Herfra kommer lyde, der bliver til støj pga. adfærden.
En god sætning at kende til er: ”Indram det/den som larmer”. Så er det Bente eller printeren, der skaber mest forstyrrende lyd? Når I kender svaret, kan I forbedre jeres akustik på bedste måde.

3. En lydmåling kan forbedre på akustikken
I større lokaler kan det være svært at identificere, hvilke lyder, der skaber flest forstyrrelser. Ønsker I et helt præcist referencepunkt på jeres akustik udfordringer, kan en lydmåling være jeres løsning.
Mange gætter og har subjektive meninger om, hvad der skyldes larm i deres lokaler, så en lydrapport giver akustikken lov til at blive forbedret på den rette måde. I en lydrapport får I kendskab til bl.a. efterklangstiden, så I har reelle data at forbedre akustikken udfra.
4. Kend de tekniske aspekter
Lær om akustik og forbedr lettere jeres lokaler

- Efterklangstid: Den tid det tager for lyden at falde med 60 dB, efter lydkilden er slukket
-
Frekvensspektret: Hvordan er lydene fordelt over frekvensspektret (bas, mellemtoner, diskant)
-
Lydbølgernes absorption og refleksion: Flader i lokaler enten absorberer eller reflekterer lyd
-
Absorptionskoefficient: 0 = fuld refleksion. 1 = fuld absorption
-
Baggrundsstøj: Måles i dB(A), hvor fx anbefaling i kontor = under 35 dB(A)
5. Forstå, hvor dårlig akustik opstår, så den nemt forbedres
Kender I til disse punkter, kan I nemt gennemgå dem ud fra informationer om jeres virksomhed. Nu ved I, at lofter er bedst at kigge ind i som det første + I kender til, hvor dårlig akustik opstår. Er der nogle af disse ting, der krydser hinanden og let forbedres?
- Hårde materialer der reflekterer og ikke absorberer
- Minimalistisk indretning uden bløde materialer
- Meget aktivitet fra mange mennesker samtidig
- Åbne rum uden opdeling
6. Flyt lyden for at forbedre mest muligt
Selve indretningen af jeres lokaler, kan også ændre på lyd, akustik og støj. Måske er I ikke indrettet optimal ud fra måden alle medarbejdere arbejder sammen på? Taler man ofte hen over hovedet på andre, i stedet for at gå hen til vedkommende? Tales der i telefon gående gemmen lokalet?
Ved at flytte rundt på lydkilder (mennesker, kaffemaskine, printer osv.) kan jeres akustik forbedres, da I optimerer og flytter lyden til dens rette og optimale placering.
Forbedring af akustik kan nemlig både foregå i lokaler og adfærd. Når lokaler er optimalt indrettet med akustik som første prioritet, kan lyd stadig være en udfordring. Så jeres fokus i forbedring af akustik er også i adfærd og kommunikation, hvor I nemt kommer langt med få regler og omrokeringer i indretningen.
Efterklangstid
Efterklangstid er et centralt begreb inden for akustik og beskriver, hvor lang tid det tager for lyden i et rum at falde med 60 dB, efter lydkilden er slukket. Den måles i sekunder og afhænger af rummets materialer, form og størrelse.
I lokaler med lang efterklangstid bliver lyden hængende i luften – den kastes frem og tilbage mellem hårde overflader og skaber en rungende, utydelig lydoplevelse. Det gør det svært at opfatte tale tydeligt og øger ofte den generelle støjbelastning.
I lokaler med kort efterklangstid absorberes lyden hurtigere. Det giver en mere kontrolleret akustik, hvor tale og detaljer fremstår klart – ideelt til mødelokaler, kontorer og andre arbejdsmiljøer, hvor god lydforståelse er vigtig.
7. Forbedr akustikken,
hvis det altså er jeres udfordring?
Kend forskel på akustik og lyd
Lyd: det, vi hører i øret
Lyd er vibrationer i luften, som bevæger sig i bølger og bliver opfanget af vores ører (eller måleudstyr). Lyd kan beskrives ud fra tekniske egenskaber som:
- Frekvens (tonehøjde, måles i hertz – Hz)
- Styrke (måles i decibel – dB)
- Varighed og retning
- Kilde (fx stemmer, maskiner, musik)
Akustik: lydens ageren i lokalet
Akustik handler om lydens adfærd i et fysisk lokale. God akustik handler om at styre den lyd, der allerede er der, så den ikke forstyrrer. Det dækker bl.a. over:
- Hvordan lyd reflekteres og absorberes
- Hvor længe lyden bliver hængende i lokalet
- Hvor (u)behageligt et lokale lyder
- Hvor let det er at forstå tale